Thursday, August 27, 2015

 

Holy, Holy, Holy

Gerhart Hauptmann (1862-1946), Griechischer Frühling (Berlin: S. Fischer Verlag, 1908), pp. 84-85 (tr. W. A. Oldfather, slightly altered):
Why are we afraid and despise as trivial to sing of our native landscapes, mountains, rivers, and valleys, yes, even to mention their names except in poetical images? Because all these things, which, as being Nature, have been regarded as works of the devil for a thousand years, have never truly been reconsecrated. But here gods and demigods wedded with every white mountain-peak, every vale and valley, every tree and shrub, every river and spring, have made everything holy. Holy was all that is above and on and in the earth. And round about her the sea was likewise holy. And so complete was this hallowing, that the lateborn, millennia too late, the barbarian still today — and even in a railway coach — is permeated in profoundest wise therewith.

You must look for trees where trees grow; for gods not in a godless land, on godless ground. Here gods and heroes are products of the soil.

Warum scheuen wir uns und erachten für trivial, unsere heimischen Gegenden, Berge, Flüsse, Täler zu besingen, ja, ihre Namen nur zu erwähnen in Gebilden der Poesie? Weil alle diese Dinge, die als Natur jahrtausendelang für teuflisch erklärt, nie wahrhaft wieder geheiligt worden sind. Hier aber haben Götter und Halbgötter, mit jedem weißen Berggipfel, jedem Tal und Tälchen, jedem Baum und Bäumchen, jedem Fluß und Quell vermählt, alles geheiligt. Geheiligt war das, was über der Erde, auf ihr und in ihr ist. Und rings um sie her, das Meer, war geheiligt. Und so vollkommen war diese Heiligung, daß der Spätgeborene, um Jahrtausende Verspätete, daß der Barbar noch heut — und sogar in einem Bahncoupe — von ihr im tiefsten Wesen durchdrungen wird.

Man muß die Bäume dort suchen, wo sie wachsen, die Götter nicht in einem gottlosen Lande, auf einem gottlosen Boden. Hier aber sind Götter und Helden Landesprodukte.



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